Wat zijn solden echt?


Fast Fashion is het fenomeen dat winkelketens elke maand een geheel nieuwe modelijn aanbieden aan ‘betaalbare’ prijzen.

Fast Fashion wèrkt.  Meer zelfs:  Fast fashion is de norm geworden.
We ontwikkelen de drang om mateloos te kopen, want ons tevreden, voldane gevoel na een aankoop is maar van korte duur.
Onze onstilbare honger naar Fast Fashion wordt nog aangemoedigd doordat we als consument het jaar rond vlotjes van de ene soldenperiode naar de andere worden geloodst, met daar tussenin nog stunts zoals koppelverkopen,  2+1 gratis enz

waste-2“H&M is sitting on $4.3 billion worth of unsold stock”, konden we vorig jaar op verschillende sites lezen.
Wat doet zo’n bedrijf dan met zo’n gigantische overschotten?  Een optie was alvast om de kleren te verbranden en de vrijgekomen energie te recupereren!  Heerlijk groene oplossing of waanzin?

Als we even stilstaan bij de toestand van onze aarde, water en lucht en bij de miljoenen mensen die betrokken zijn bij de teelt van de grondstoffen en bij de productie van al die betaalbare, gesoldeerde en verbrande kledij, dan is er maar één goede oplossing voor de weerzin  en de schaamte die we voelen: bewuster kopen, duurzaam kopen en vooral minder kopen.

82984804PM008_BRITISH_RETAIDe macht om die hallucinante toestanden te stoppen ligt uiteindelijk bij de consument, die zijn/haar koopgedrag bewust kan aanpassen, alle reclame en opgeklopte slogans hoe goedkoop het wel is, ten spijt.  Alles heeft nu eenmaal een prijs, ook uitbuiting, destructie en roofbouw.

Hoe zit het dan in Maria’s corner, daar zijn het momenteel ook solden?
Tijdens het uitzoeken van onze producten zijn we niet alleen kritisch voor het mens- en milieuvriendelijke aspect tijdens de teelt en de productie, we denken ook grondig na over de hoeveelheden die we bestellen. Ook kleinschalige producenten hebben uiteraard soms ook hun quota vanaf wanneer een productie lonend wordt en dit beïnvloedt soms de verkoop naar de kleinhandel toe.  Andere producenten werken met standaardcollecties en voeren enkele jaren na mekaar hetzelfde gamma basics en tijdloze comfortkledij.

We hebben die laatste stuks en einde reeksen allemaal aan -25% gezet.  Waarschijnlijk geen zogenaamde ‘megakorting’ als je dit vergelijkt met de etalages in de stad.  Maar voor ons is het dat wel, want we hanteren dan ook geen ‘mega winstmarges’ die grotere kortingen toelaten!  Een eerlijke prijs is eerlijk vanaf de grondstof tot en met de consument.

We zijn blij als een klant geluk heeft en zijn/haar maat vindt in een eindereeksartikel. Dat is meegenomen voor de klant, maar ook voor ons:  wij krijgen plaats vrij en vooral nieuwe centen voor nieuwe aankopen van verantwoorde kledij en textiel.

 

Advertenties

Een geschenk waar iedereen wel bij vaart

Time is the sweetest gift” is niet voor niets de baseline bij Maria’s corner:  ook in deze eindejaarstijd waar onze consumptiedrang zowat op hol slaat, laten we onze baseline zegevieren.

Want wat is “a gift”, een geschenk, eigenlijk? Mogen we ervan uitgaan dat iederéén wel vaart bij wat we “een geschenk” noemen?  De ontvanger uiteraard en de schenker, want geven maakt gelukkig, maar ook de producent, de arbeiders, hun kinderen en familie, de verkoper, de planeet….

Een geschenk vinden waar iedereen wel bij vaart, vergt vaak een zoektocht, heeft een prijs, is zelden impulsief aangekocht en is beter geen morele verplichting.
De tijd die we gunnen aan de producenten en arbeiders om bio en fair te produceren, blijft dus ook lopen op het moment dat jij je geschenk kiest: bewust en doordacht.
En daar stopt het niet: de tijd blijft zijn prominente plaats innemen als we rekening houden met de bio-afbreekbaarheid van wat je schenkt.

biche-1144074__340Gelukkig kan de tijd zèlf ook gewoon een geschenk zijn, bijvoorbeeld vermomd als luisterend oor, als helpende hand, als gezelschap, als verdiepend gesprek…
Maar de vraag is: kan tijd ook een kerstboomgeschenkje zijn?  Wie een beetje creatief is weet dat wel te verpakken.  Een kaartje met “Goed voor…. ”  en bij puntje puntje puntje kan je vanalles invullen dat niets anders kost dan tijd:  een middagje wandelen, fietsen, helpen, babbelen…

En dan zijn er nog de wensen, àl die wensen!
Je kan ze oppervlakkig uitspreken omdat het “de tijd van het jaar” ervoor is.  Maar je kan er je tijd voor nemen en ècht wensen vanuit de diepte van je hart, erop vertrouwend dat minstens een stukje van je wens aankomt en waar wordt. Je wens wordt een geschenk!

Dat is in alle geval de manier waarop wij bij Maria’s corner wensen!
Vanuit ons hart wensen we warmte, liefde en vrede aan alle mensen van goede wil.  En ook aan alle mensen van minder goed wil, want deze hebben het eigenlijk nog meer nodig. 🙂

Maria en Christine

Dol op wol!

Wol is een beetje de chouchou in Maria’s corner!
Met het kouder worden zetten we het wollen ondergoed, de wollen truien en capes, en de wollen sokken extra in de kijker. Maar het hele jaar door vind je bij ons nuttige, wollen artikelen:  babybodies, -mutsjes, -dekentjes; trekkies (ideale sokken voor in wandelschoenen); wol voor de wellness; wollen dekbedden, dekens en kussens…

Wol is namelijk een natuurlijke, hernieuwbare en bio-afbreekbare grondstof met talloze kwaliteiten:

  • luchtdoorlatend door de fijne kroeshaartjes en isolerend tegen zowel koude als warmte.  O.a. heel interessant voor babies en kleine kinderen die hun lichaamstemperatuur nog niet zelf op peil kunnen houden.
  • een heel groot absorptievermogen.  Wol neemt vocht op en ‘ademt’ het weer uit.  Denk aan het wollen ondergoed en de wollen sokken die nooit geurtjes afgeven!
  • zelfreinigend, bacterieënwerend en vuilafstotend door het wolvet (lanoline). Wol hoeft minder vaak gewassen te worden dan gelijk welk ander textiel.
  • doordat wol lucht ventileert en vocht absorbeert, kunnen schimmels noch de huisstofmijt erin gedijen. Denk aan dekbedden en kussens en natuurlijk aan allergieën…

45266922_2175819896009956_3686688940636504064_nWe moeten wel voor ogen houden dat de meeste wol die op de reguliere markt aanwezig is, een nevenproduct is van de vleesindustrie.
Ook mogen we niet blind zijn voor de gruwelijke praktijken die vaak gepaard gaan met het scheren van de wol zoals  mulesing, waarbij men systematisch de huid rond de anus van het schaap wegsnijdt om dodelijke infecties te voorkomen.
Weet ook dat in de reguliere handel wol vaak vermengd wordt met veel goedkopere synthetische grondstoffen en volledig conform de wet toch het befaamde wolkeurmerk mag dragen.

Als onderneming die duurzaamheid en ethiek wil uitdragen, zijn we dus heel alert met welke producenten we samenwerken.
De wol van onze kleinschalige producenten is omwille van de hogere kosten weliswaar niet altijd bio-gecertificeerd, maar we weten dat hun schapen verantwoorde voeding en voldoende leefruimte krijgen en dat chemische bestrijdingsmiddelen uit den boze zijn.  Kortom, voor onze producenten zijn schapen gerespecteerde bondgenoten die de mens warm en gezond houden.

Net zoals bij alle textiel in Maria’s corner, gebeuren ook de verdere productieprocessen zoals het wassen, verven, spinnen, weven, breien en confectioneren volgens de voorschriften van de duurzame en fairtrade handel.
De rest is aan jou, als consument:  wol gaat nl. ca. 80 jaar mee, dus wanneer je zowel goed voor je wol als goed voor jezelf zorg draagt*, heb je met wol één van de meest duurzame textielgrondstoffen die ze zijn. 🙂

Groeten,
Maria en Christine

* De meeste wol is machinewasbaar op wolwasprogramma met een zacht wolwasmiddel. Zo weinig mogelijk wringen en plat drogen zijn aan te bevelen. Sommige wol mag mee met de gewone was tot 40°C (gewoon eens vragen aan ons)

 

Een subtiel en duurzaam geluksgevoel.

Waar kiezen en kopen een fysieke en bewuste ervaring is!”
Naast het gegeven dat alle producten bio en fair zijn, is dit de baseline van Maria’s corner.
Altijd en overal ben je je toch wel bewust van wat je kiest en koopt, fronst een sceptische  klant.
Dat zouden we misschien graag denken!
Kiezen en kopen is een proces dat in gang gezet, gestuurd en gevoed wordt door een mix van rationele en emotionele factoren.
Rationeel denken we bijvoorbeeld : wat heb ik nodig? Hèb ik dit nodig? Past dit in mijn budget?
Het emotionele wezen, dat we òòk zijn, maakt dat we bijvoorbeeld iets mooi of koddig vinden, of laat ons denken dat een aankoop ons dolgelukkig zal maken.
Vastomlijnd is het allemaal niet: verstand en hart kunnen tegelijkertijd zowel elkaars tegenpolen zijn, als de perfecte brothers in arms.

Het kopen om te kopen, het ondoordacht kopen, het kopen als drang,… maakt dat de koper niet erg lang tevreden zal zijn over zijn/haar aankoop. De hunker naar meer loert om de hoek, want het uitsluitend materiële aspect van de aankoop, biedt zelden langdurige voldoening.   Check onze dolgedraaide consumptiemaatschappij.

De fijne ervaring die kan gepaard gaat met het kiezen en kopen van een product, gaat meestal samen met de tijd die je ervoor neemt:  het kijken, het voelen, het passen, de kennis rond de grondstoffen en/of de productieprocessen, het bio en fair verhaal dat erachter steekt, de voeling met de winkelier, een opinie kunnen vragen, de sfeer, het contact met andere klanten in de winkel…
Dit zijn kleine, immateriële waarden: geen enkele hoeft, ze kunnen gewoon.
Wie er weet van te genieten, ervaart een natuurlijke meerwaarde bij zijn/haar aankoop:  zij of hij gaat met méér naar huis dan met een onderhemd, een trui of een kussen! Het subtiele geluksgevoel dat gepaard gaat met de aankoop, is diep en duurzaam en maakt dat de aankoop voor lange tijd zal gekoesterd worden.

Veel groeten,
Maria en Christine

Nog dit: bereid je voor op een sportief en kunstzinnig Maria’s corner weekend!

Nu zondag: Maria’s corner sponsort de Kortrijkse Trage Wegen Wandeltocht.
Tegen traag, natuur en wandelen zeggen we JA!
Wandel mee en ontvang een mooi waardevol bio en fair cadeau van Maria’s corner!

36836405_2024830234227895_6161092206284242944_n

 

Het hele weekend: allen welkom bij Maria’s corner (de andere deur!) voor de fantastische tentoonstelling van Lieven Dermaut.  Een glimp in de wondere wereld van Maria’s vader!

KUNST_WERKT-KBB-Website_Banner-2

 

We doen niet mee! Of toch?

Als Kortrijkse winkelier worden we uitgenodigd om deel te nemen aan het “Superkoopweekend tijdens het Weekend van de Klant op 6 & 7 oktober”.  Allerhande commerciële acties worden op touw gezet om de consument naar de stad en aldus naar de winkels te lokken.
De vroegere “Dag van de klant” waarbij men de klant een attentie schonk, blijkt nu “Wéékend van de klant” te zijn geworden en is gekoppeld aan wat men een “Superkoopweekend” noemt.
Alweer een zondagsopening met extra autoverkeer in de stad; alweer een extra dag om te kopen wat we al dan niet nodig hebben.

Zo’n zondag waarop alles stil en rustig is, winkels gesloten, ontspannen wandelaars die langs de etalages flaneren…  dat hééft toch iets?  De stad die gedurende één dag per week even kan herademen, zich even kan opfrissen…

Zonder hardnekkig te willen zijn – er zijn gelegenheden zoals b.v. de Sinksenfeesten of de braderie, waarop Maria’s corner óók op zondag open is –  trachten we die wekelijkse rust-en stiltedag te respecteren.
In de van oorsprong christelijke, joodse en moslimtraditie zijn de respectievelijke rustdagen zondag, zaterdag en vrijdag gebaseerd op religieuze voorschriften. Maar wist u dat in lokale samenlevingen in Afrika er van oudsher – dus lang vòòr de heilige boeken bestonden- en tot op vandaag, een vaste dag in de week is waarop men bijvoorbeeld niet aan landbouw mag doen of waarop met niet in de rivier mag gaan? Ook niet om te vissen, ook niet om kleren te wassen, men mag zelfs de rivier niet oversteken. De uitleg die de zogenaamd ‘primitieve’ volkeren daarvoor geven?  Zodat de rivier kan recupereren en ook eens een dag voor zichzelf heeft! Mooi toch?

Geen zondagsopening dus, maar op zaterdag 6 oktober gaan we niet nalaten om onze klanten wel te doen!
WVD-Fairtrade-A3Tijdens De week van de Fair Trade is Maria’s corner één van de stopplaatsen voor de avondwandelingen die Kortrijk Fair Trade Gemeente organiseert.  Op verschillende gevels in de stad zullen er in het teken van de fairtradehandel verbluffende offscreen projecties te zien zijn van Thelooca.  Op iedere stopplaats wacht er u een heerlijk eerlijk drankje en hapje.
Op 6 oktober geven we aan iedere klant zo’n Fair Trade wandeling cadeau!
De wandelingen gaan door op 6, 12 en 13 oktober telkens om 19u30, met als startpunt Oxfam Wereldwinkel.
Graag gedaan!

Met lieve groeten,
Maria en Christine

 

 

 

 

Kennis is macht!

Wie spreekt dit tegen?
Vandaar deze nieuwsbrief!  Graag willen we je deelgenoot maken van de verhalen en wist-je-datjes achter het textiel.
Bij Maria’s corner kopen we nl. niet zo maar aan:  we kennen graag de producent, hun ziens- en werkwijze, hun motivatie.
Maar we geven je ook graag tekst en uitleg rond de gebruikte textielgrondstoffen:  over nieuwe grondstoffen, maar evenzeer over de grondstoffen die je kent of meent te kennen.  Denk bijvoorbeeld aan wol: wedden dat je geen idee hebt hoe wol gewoonlijk van het schaap gehaald wordt…glerups_vask_og_pleje

Laten we starten bij de vraag die ons vaak gesteld wordt: waarom hebben jullie geen webshop? Gewoon even klikken dus! 🙂

Nadat we onze hart en ziel blootgelegd hebben, rest er ons je op de hoogte te stellen van de komende activiteiten:

  • Vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 9 september: braderie!  Alle einde reeksen mogen de deur uit aan uiterst aantrekkelijke prijzen, we hebben onze ruimte nodig voor de winterspullen.
  • Maandag 24 september om 14u30: modeshow (try-out) in de cafetaria van rusthuis Sint-Vincentius, Houtmarkt Kortrijk (vlak bij Maria’s corner). Iedereen welkom!

Veel groeten,
Maria en Christine

Ps.  Hou ons in de gaten!