We verpakken alles in een stofje!

Beste klanten en sympathisanten,

U hoorde het wellicht op de radio of las het in de krant:  Maria’s corner verpakt uw aankopen in een lap stof!  Geen afval, nuttig hergebruik en in het geval van een geschenkje:  de gelukkige ontvanger krijgt twee geschenkjes in één!

pakjesDe initiële bedoeling was dat u de lap stof hergebruikt als verpakking bij Maria’s corner of elders.  Maar menig enthousiaste klant raakte hier al erg geïnspireerd, ja soms in vervoering:  “Ohhh… zo mooi voor een rokje, een topje, een kussentje…. !”
Pràchtig!  Wij genieten hiervan!  Het is gewoon heerlijk dat we u een service kunnen aanbieden die het concept van Maria’s corner volledig ondersteunt: hergebruik, meer met minder, waardering voor wat we hebben.

Minder conform het concept van Maria’s corner is dat we uitzonderlijk open zijn deze zondag, 22 december.
Een aantal klanten vroeg of ze zondag mogen langskomen om hun bestelling op te halen, zodat ze al hun boodschappen kunnen combineren en slechts één keer naar Kortrijk komen.  Een logisch, tijd- en milieulievend idee!
Dus zondagnamiddag bieden we u uitzonderlijk een gezellige winkelnamiddag aan van 14u tot 18u.

Met het eindejaar in zicht, willen we u heel graag prettige feesten toewensen:  een vredig en gezellige kerstfeest en alle goeds voor 2020!
We willen u ook grondig dank u wel zeggen.
Maria’s corner bestaat nu een goeie twee en een half jaar. We groeien en blijven groeien, dankzij uw vertrouwen, uw keuzes en beslissingen, uw bereidheid om voor een andere manier van kopen en consumeren te kiezen.
Het is SAMEN met u dat we vorm en bestaan geven aan Maria’s corner.
U doet meer dan budget spenderen:  u geeft ons inspiratie en moed om kritisch, bewust en geëngageerd door te gaan.  Daarnaast is het gewoon zeer aangenaam om u over de vloer te hebben! Dank u!

Warme groeten,
Maria en Christine

 

 

 

 

Waarom stemmen op mij?

Beste klanten en sympathisanten,
Mag ik iets vragen?
Willen jullie op Maria’s corner stemmen als jullie favoriete lokale winkelier?Lc trui 3

Ik hecht belang aan jullie stem, natuurlijk omdat ik graag zou winnen, maar zelfs als ik niet win, vind ik de “Ik koop lokaal”-actie een nuttige bewustmakingstool rond sociale cohesie en de klimaatproblematiek.

Maria’s corner bestaat nu 2,5 jaar en ik heb geluk:  jullie vormen een mooie, echt toffe groep klanten, die de winkel doet groeien en bloeien!
Uit onze gesprekken maak ik uit dat jullie de uitstekende kwaliteit van het textiel waarderen, het bio en fairtrade verhaal, mijn warenkennis, maar ook gewoon de babbel, het contact, de uitwisseling.
Ik voel ook enorm veel sympathie van jullie:  alsof jullie zich er heel erg van bewust zijn dat het voor mij als jonge ondernemer niet evident is om stand te houden te midden van de grote ketens en de talloze webshops.
Dat verwarmt mijn hart en geeft me dag na dag de moed om mijn voornaamste doelen te respecteren:  eerlijke handel, een leefbare aarde en welzijn voor iedereen.
Maar, het is samen met jullie dat we alle vormen van uitbuiting proberen tegen gaan:  van de boeren, de producenten, van de aarde, van de pakjesleveranciers…
En het is eveneens samen met jullie dat we vechten voor onze aarde, ons water en onze lucht: door minder te consumeren, door te kiezen voor biolandbouw,  en door onze wegen te ontlasten van de talloze bestelwagens.
Dus stemmen op mij, is tegelijk ook stemmen voor jezelf, want onze doelen zijn dezelfde!

“Ik koop lokaal” is een initiatief ondersteund door de Europese Unie, de Vlaamse Overheid en de Provincie West-Vlaanderen en er is een prijzenpot verbonden aan de actie bestaande uit o.a. 3 weekendarrangementen, cadeaucheques van de deelnemende steden en gemeenten, etc…

Stem op mij en je krijgt er nooit spijt van!
🙂
Van harte dank en groeten,

jullie gedreven winkelierster,
Maria

warmtehart

Over klimaat en biokatoen

XYWORKXY_cotonea-herstellung-bio-baumwolle-baumwollknospe-aufgebrochen

Hoe we bij Maria’s corner denken en leven en proberen onze boterham te verdienen, mogen we gerust omschrijven als mens- milieu- en klimaatvriendelijk.
Maar wat met ons uitgebreide aanbod kledij in biologisch geteelde katoen? Voor het telen en verwerken van katoen, zijn er immers grote hoeveelheden water en energie nodig.

XYWORKXY_cotonea-herkunftsland-bio-baumwolle-uganda-teaser

We schreven al eerder dat gecontroleerd biologische katoenprojecten verplicht aan waterbeheer doen.  Zo kan er geen biokatoen – althans geen gecertificeerd biokatoen – geteeld worden in gebieden waar mensen kampen met watertekort voor eigen gebruik en het verbouwen van hun voedsel. Producenten die GOTS gecertificeerd zijn, worden bovendien opgevolgd in de hen opgelegde doelstellingen om hun watergebruik nog verder te verminderen.

Internationaal onderzoek toont het grote verschil tussen gangbaar katoen en wat er bespaard wordt met biologisch geteelde katoen:
– 46% minder uitstoot broeikasgassen
– 62% minder energieverbruik
– maar liefst 91% minder water!
Daarnaast benadrukt een recent rapport van het Intergovernmental Panel on Climat Change nog een manier waarop biologische landbouw de klimaatverandering kan temperen: gezonde grond haalt CO2 uit de lucht en fungeert als een soort koolstofafvoer.

9_sizeby_exact_sizewidth_1400_sizeheight_1400Het is dus niet nodig om, in het belang van het klimaat, ons het draagcomfort en de vele andere voordelen van katoen te ontzeggen.
Op een rijtje wat we wel kunnen doen:
* goed zorg dragen voor onze kledij zodat we ze lang kunnen dragen
* zorgvuldig kiezen wat we kopen: worden we dit kledingstuk niet al te gauw beu?
* kringloopwinkel, swapbeurzen en tweedehandsshops bezoeken
* slechts kopen wat we nodig hebben en/of waar we langdurig gelukkig van worden
* ons niet laten vangen aan solden en aan het veel te goedkope gangbaar katoen: er kleeft bloed, zweet en tranen aan! Wat je nodig hebt, koop je best in biologisch geteelde katoen.

Met hartelijke groeten,
Maria en Christine

*Met hartelijke dank aan Boweevil die ons de links naar het rapport en het onderzoek stuurde.

Uitnodiging workshop Furoshiki

Dag allen,
N.a.v. de Week van de Fair Trade organiseert Maria’s corner een Furoshiki workshop met Lydie Valcke.
Inpakken met een stofje: eenvoudig, authentiek, ecologisch…. en prettig om doen!
Furoshiki is de traditionele kunst van het inpakken in stof, afkomstig uit het oude Japan.

Met de eindejaarsperiode en geschenkjes in het vooruitzicht kunnen we ons bekwamen in het besparen van een hele hoop papier!67404226_1131439040384217_1831073235504988160_n
Bovendien: als je een geschenk geeft dat verpakt is in stof, geef je eigenlijk twee geschenken: je geschenk + de verpakking!  De verpakking kan dienen als versiering, sjaal, kleedje of gewoon om opnieuw een geschenk in te verpakken.

Tijdens de workshop werken we met biokatoenen faire stofjes, maar je mag gerust ook eigen lappen stof meebrengen, bijvoorbeeld een sjaal, grote servet..
Alles kan als het maar vierkant is en redelijk soepel.
Lydie Valcke, designer en inpakkunstenares zal uw gids zijn.

De workshop is gratis maar vooraf inschrijven is nodig want de plaatsen zijn beperkt. Inschrijven pm aan maria_dermaut@hotmail.com.

Waar: Maria’s corner.  Lange-Brugstraat 8 Kortrijk
Wanneer: zaterdag 5 oktober van 10u. tot 11u.

Fietsen graag parkeren op Grote Kring of onder de overdekte parking naast Kon. Academie op de Houtmarkt.
Auto’s kunnen eventueel ondergronds op de Houtmarkt.

MAKE TRADE FAIR AGAIN!
Veel groeten,
Maria.

Bekijk het volledige programma van De week van de Fairtrade 2019 op Facebook of in de folder hieronder, ook verkrijgbaar in de winkel.
FairTrade_foldertje082019_A5

Prettige vakantie!

Beste mensen,

Een tijdje geleden dat je nog een nieuwsbrief ontving: laat ons zeggen dat we ‘goed bezig’ waren en dat er van schrijven ondertussen niets in huis gekomen is.

Ondertussen zijn we zover: straks om 18u. gaan we in jawel ‘zomerslaap’!
We houden enkele weken vakantie in huis, rond ons huis en dichtbij huis…

Slapen we dan vollédig?  Nee hoor!
We bereiden ondertussen de winter voor, we ontmoeten producenten en we knutselen mee aan de Week van de Fairtrade die doorgaat in oktober.

Vanaf 20 augustus kunnen we elkaar weer uitgerust en fris ontmoeten in Maria’s corner.  Met verhalen en met een mooi, nuttig, ecologisch en fair aanbod.

Graag wensen wij jullie een prettige en rustgevende vakantie toe!
Of iets meer wild voor wie aan actie toe is! 🙂

Groeten en tot een beetje later,

Maria en Christine

DSCN3125

 

 

 

Koopvee vs. actieve bewuste consumenten

Als je Maria’s corner binnenstapt, zie je een goed gevulde winkel met een rijk gevarieerd aanbod van bio en fair basics van o.a. ondergoed, sokken, truien, shirts, jeans, sneakers tot bed- bad- en keukentextiel.

Toch kan het zijn dat we jouw maat of jouw kleur niet of niet meer op voorraad hebben en dat we je even geduld vragen:  misschien moet je product nog gemaakt worden!
Het gevolg van één van de vele duurzaamheidsaspecten die we bij Maria’s corner hoog in het vaandel dragen: wij noch de producenten waar we mee samenwerken leggen gigantische voorraden aan.
Grote voorraden belasten onnodig het milieu en de mensen.  Er wordt kwistig met grondstoffen en water omgesprongen;  de prijzen worden weliswaar gedrukt door de omvang van de productie, maar uiteindelijk zijn het de boeren in het Zuiden en de textielarbeiders in sweatshops die de veel te goedkope enduser prijzen uitzweten.
Mode en modekleuren veranderen ook razendsnel en in ons huidig aankleedmodel – fast fashion genoemd-  worden er per seizoen ontzettend grote hoeveelheden kledij gewoonweg verbrand.
Als je over deze verspilling aan grondstoffen, water en lucht gaat nadenken, en je bent ook in staat om je er het menselijk leed bij te verbeelden, dan voel je je ziek worden!

Daartegenover staat slow fashion.  Maar we moeten alert blijven: slow fashion mag geen hol begrip zijn, geen trendy marketing truc die uiteindelijk moet verleiden om nog meer te kopen!

Slow fashion begint bij jezelf: wat heb ik nodig?
En ook:  hèb ik dat nodig?
In welke kledij voel ik me best?
Wat past best bij me?
Slow fashion draag je immers langer dan een seizoentje… de tijdloosheid van je kledij is belangrijk.

Eens je daaruit bent, lonken de mogelijkheden die tweedehands bieden.

Zo niet, dan kan een lokale handel zoals Maria’s corner je misschien verder helpen:   bestaat er een bio en fair versie van wat ik nodig heb?
In het slowfashion verhaal gaan je winkelier en de producenten nu een cruciale rol spelen.
Je winkelier informeert je, heeft tijd voor je, helpt je met passen en kiezen als je dat wenst.IMG_0421
En wat de producenten betreft : laat ons het voorbeeld geven van de producent van onze vegan sneakers.
Dit is een klein bedrijf waarvan 2 erg gemotiveerde Spanjaarden de spil zijn.
Macia, CEO, wetenschapper, ingenieur en hardcore duurzaamheidsdenker houdt zich dag en nacht bezig met de ontwikkeling van duurzame grondstoffen uit allerhande gerecycleerde materialen èn met de ontwikkeling van de schoen zelf. Daarnaast is alles wat hij ontwikkelt, ook opnieuw recycleerbaar.  Hij is het brein en treedt niet graag op de voorgrond.  Francisco (Fran) daarentegen,  is de salesmanager en het gezicht van het bedrijfje:  hij zet de sneakers in de markt.  Hij houdt zich op alle vlak aan de door henzelf opgelegde regels: zij produceren kleinschalig en slechts op vraag en geloven in het feit dat de klanten die hun sneakers willen, het nodige geduld zullen oefenen.
Wie durft dat nog aan in deze voorbij razende tijden, waar snelheid haast synoniem is voor efficiëntie en geduld meestal een saai begrip?

Dit is associatieve economie oftewel een productie die is afgesteld op de concrete vraag van de verbruiker.  En deze associatieve lijn wordt doorgetrokken tot in de winkel, waar klant en winkelier een actief en geëngageerd onderdeel worden van het gehele productieproces.  Deze manier van werken beïnvloedt de prijs zodanig dat de productie betaalbaar wordt.  Of om bij ons voorbeeld te blijven: voor 69 euro heb je een comfortabele, mooie en sterke sneaker, waar de aarde en ons leefklimaat, noch de makers hebben moeten voor boeten.
M.a.w. we hoeven geen koopvee te zijn, er zijn oplossingen!

Veel groeten,
Maria en Christine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe doen ze het?

C&A, H&M, Lidl, Aldi en waarschijnlijk nog andere kledingketens bieden regelmatig basics aan in biokatoen: T-shirts, babybodies, stramplers, beddengoed, damesslipjes…
Als winkelier kunnen wij deze artikelen bij onze producenten zelfs niet aankopen voor de prijs waaraan zij ze in hun winkels aanbieden!
Soms zijn de artikelen GOTS gelabeld, soms ook niet.
Wat betekent dit allemaal en hoe doen ze het? En waarom doen ze het?

Als je bijvoorbeeld ziet hoe H&M onlangs in opspraak kwam vanwege het ongehoord aantal ontslagen in hun werkplaatsen in het Zuiden omwille van arbeiders die – terecht- een beter loon eisten, vraag je je af wat die occasionele producten in biokatoen in hun winkels doen?  Zou dat uit ethische overwegingen zijn? Bekommernis om het klimaat en de aarde, de zienderogen slinkende watervoorraad in het Zuiden? Zorg voor de arbeiders?
greenwashing-ecologie-tiraillee-entre-ethique-et-business1Het principe van Greenwashing heeft zich door de jaren heen simultaan ontwikkeld met  alle mens- en milieuvriendelijke alternatieven op zowat alle terreinen van de economie.  De textielwereld, één van de meest vervuilende en mensonterende industrieën mag koploper zijn: opportunisme, goedkope publiciteit, imago oppoetsen, subsidies…
Het klimaat, de volksgezondheid, onze aarde, lucht en water worden efficiënt ingezet om nog meer verkocht te krijgen en aldus de productie nog meer op te voeren.

Tot zover het waarom.  Maar hoe kan een Aldi of Lidl bijvoorbeeld 2 biokatoenen damesslips aanbieden voor slechts 4 euro? (Fact!).
We gingen te rade bij GOTS, want die slips zijn vaak nog gelabeld ook, en als je weet hoe duur het labelvoeren is voor de producenten.
Het antwoord is eenvoudig: als 99,9% van je omzet afkomstig is van reguliere productie, dan weegt de duurdere prijs die je betaalt voor die 0,01% die je fair en bio en gelabeld aankoopt, niet door op je gemiddelde aankoopprijs en aldus ook niet op je verkoopprijs.
Ten tweede: als al je filialen in Europa op een bepaald moment inzetten op 1 of 2 artikelen, bv. een damesslip of een babybody, dan is de totale productie van die 1 of 2 artikelen nog steeds veel groter, en aldus goedkoper, dan wat je als kleinhandel in 1 keer aankoopt.
En een derde factor is dat die grote bedrijven geen prijsopgave vràgen aan een producent!  Ze bestellen bijvoorbeeld 10 000 slips en bepalen zelf hoeveel ze ervoor gaan betalen.  Indien een producent niet akkoord gaat, stappen ze meteen naar een andere – meestal gewoon de buur-  die het wel doet. Dit is de ongebreidelde macht die grote bedrijven hebben in delen van de wereld waar de armoede hoog is en de sociale bescherming laag.

Een ander fenomeen is dat grote bedrijven weliswaar een partij biokatoen aankopen, maar het hele verdere productieproces van het spinnen, verven, weven, breien, afwerken en confectioneren, gebeurt op dezelfde milieubelastende, mensonterende manier.  Zo’n bedrijf liegt niet eens als ze dan op hun folders en etiketten uitpakken met: 100% biokatoen!

Onnodig om hier een betoog te houden dat je bij Maria’s corner een andere wereld binnenstapt!  Het concept gaat ruimer dan alleen bio en fair textiel aanbieden, we ondersteunen ook de meest mens- en milieuvriendelijke filosofie die er is: àls je iets koopt, weet wàt je koopt, denk na of je het überhaupt nodig hebt, en zeer belangrijk: zal je aankoop je gelukkig maken?  En nog belangrijker: voor hoe lang?

Veel groeten,
Maria en Christine