Over klimaat en biokatoen

XYWORKXY_cotonea-herstellung-bio-baumwolle-baumwollknospe-aufgebrochen

Hoe we bij Maria’s corner denken en leven en proberen onze boterham te verdienen, mogen we gerust omschrijven als mens- milieu- en klimaatvriendelijk.
Maar wat met ons uitgebreide aanbod kledij in biologisch geteelde katoen? Voor het telen en verwerken van katoen, zijn er immers grote hoeveelheden water en energie nodig.

XYWORKXY_cotonea-herkunftsland-bio-baumwolle-uganda-teaser

We schreven al eerder dat gecontroleerd biologische katoenprojecten verplicht aan waterbeheer doen.  Zo kan er geen biokatoen – althans geen gecertificeerd biokatoen – geteeld worden in gebieden waar mensen kampen met watertekort voor eigen gebruik en het verbouwen van hun voedsel. Producenten die GOTS gecertificeerd zijn, worden bovendien opgevolgd in de hen opgelegde doelstellingen om hun watergebruik nog verder te verminderen.

Internationaal onderzoek toont het grote verschil tussen gangbaar katoen en wat er bespaard wordt met biologisch geteelde katoen:
– 46% minder uitstoot broeikasgassen
– 62% minder energieverbruik
– maar liefst 91% minder water!
Daarnaast benadrukt een recent rapport van het Intergovernmental Panel on Climat Change nog een manier waarop biologische landbouw de klimaatverandering kan temperen: gezonde grond haalt CO2 uit de lucht en fungeert als een soort koolstofafvoer.

9_sizeby_exact_sizewidth_1400_sizeheight_1400Het is dus niet nodig om, in het belang van het klimaat, ons het draagcomfort en de vele andere voordelen van katoen te ontzeggen.
Op een rijtje wat we wel kunnen doen:
* goed zorg dragen voor onze kledij zodat we ze lang kunnen dragen
* zorgvuldig kiezen wat we kopen: worden we dit kledingstuk niet al te gauw beu?
* kringloopwinkel, swapbeurzen en tweedehandsshops bezoeken
* slechts kopen wat we nodig hebben en/of waar we langdurig gelukkig van worden
* ons niet laten vangen aan solden en aan het veel te goedkope gangbaar katoen: er kleeft bloed, zweet en tranen aan! Wat je nodig hebt, koop je best in biologisch geteelde katoen.

Met hartelijke groeten,
Maria en Christine

*Met hartelijke dank aan Boweevil die ons de links naar het rapport en het onderzoek stuurde.

Uitnodiging workshop Furoshiki

Dag allen,
N.a.v. de Week van de Fair Trade organiseert Maria’s corner een Furoshiki workshop met Lydie Valcke.
Inpakken met een stofje: eenvoudig, authentiek, ecologisch…. en prettig om doen!
Furoshiki is de traditionele kunst van het inpakken in stof, afkomstig uit het oude Japan.

Met de eindejaarsperiode en geschenkjes in het vooruitzicht kunnen we ons bekwamen in het besparen van een hele hoop papier!67404226_1131439040384217_1831073235504988160_n
Bovendien: als je een geschenk geeft dat verpakt is in stof, geef je eigenlijk twee geschenken: je geschenk + de verpakking!  De verpakking kan dienen als versiering, sjaal, kleedje of gewoon om opnieuw een geschenk in te verpakken.

Tijdens de workshop werken we met biokatoenen faire stofjes, maar je mag gerust ook eigen lappen stof meebrengen, bijvoorbeeld een sjaal, grote servet..
Alles kan als het maar vierkant is en redelijk soepel.
Lydie Valcke, designer en inpakkunstenares zal uw gids zijn.

De workshop is gratis maar vooraf inschrijven is nodig want de plaatsen zijn beperkt. Inschrijven pm aan maria_dermaut@hotmail.com.

Waar: Maria’s corner.  Lange-Brugstraat 8 Kortrijk
Wanneer: zaterdag 5 oktober van 10u. tot 11u.

Fietsen graag parkeren op Grote Kring of onder de overdekte parking naast Kon. Academie op de Houtmarkt.
Auto’s kunnen eventueel ondergronds op de Houtmarkt.

MAKE TRADE FAIR AGAIN!
Veel groeten,
Maria.

Bekijk het volledige programma van De week van de Fairtrade 2019 op Facebook of in de folder hieronder, ook verkrijgbaar in de winkel.
FairTrade_foldertje082019_A5

Prettige vakantie!

Beste mensen,

Een tijdje geleden dat je nog een nieuwsbrief ontving: laat ons zeggen dat we ‘goed bezig’ waren en dat er van schrijven ondertussen niets in huis gekomen is.

Ondertussen zijn we zover: straks om 18u. gaan we in jawel ‘zomerslaap’!
We houden enkele weken vakantie in huis, rond ons huis en dichtbij huis…

Slapen we dan vollédig?  Nee hoor!
We bereiden ondertussen de winter voor, we ontmoeten producenten en we knutselen mee aan de Week van de Fairtrade die doorgaat in oktober.

Vanaf 20 augustus kunnen we elkaar weer uitgerust en fris ontmoeten in Maria’s corner.  Met verhalen en met een mooi, nuttig, ecologisch en fair aanbod.

Graag wensen wij jullie een prettige en rustgevende vakantie toe!
Of iets meer wild voor wie aan actie toe is! 🙂

Groeten en tot een beetje later,

Maria en Christine

DSCN3125

 

 

 

Koopvee vs. actieve bewuste consumenten

Als je Maria’s corner binnenstapt, zie je een goed gevulde winkel met een rijk gevarieerd aanbod van bio en fair basics van o.a. ondergoed, sokken, truien, shirts, jeans, sneakers tot bed- bad- en keukentextiel.

Toch kan het zijn dat we jouw maat of jouw kleur niet of niet meer op voorraad hebben en dat we je even geduld vragen:  misschien moet je product nog gemaakt worden!
Het gevolg van één van de vele duurzaamheidsaspecten die we bij Maria’s corner hoog in het vaandel dragen: wij noch de producenten waar we mee samenwerken leggen gigantische voorraden aan.
Grote voorraden belasten onnodig het milieu en de mensen.  Er wordt kwistig met grondstoffen en water omgesprongen;  de prijzen worden weliswaar gedrukt door de omvang van de productie, maar uiteindelijk zijn het de boeren in het Zuiden en de textielarbeiders in sweatshops die de veel te goedkope enduser prijzen uitzweten.
Mode en modekleuren veranderen ook razendsnel en in ons huidig aankleedmodel – fast fashion genoemd-  worden er per seizoen ontzettend grote hoeveelheden kledij gewoonweg verbrand.
Als je over deze verspilling aan grondstoffen, water en lucht gaat nadenken, en je bent ook in staat om je er het menselijk leed bij te verbeelden, dan voel je je ziek worden!

Daartegenover staat slow fashion.  Maar we moeten alert blijven: slow fashion mag geen hol begrip zijn, geen trendy marketing truc die uiteindelijk moet verleiden om nog meer te kopen!

Slow fashion begint bij jezelf: wat heb ik nodig?
En ook:  hèb ik dat nodig?
In welke kledij voel ik me best?
Wat past best bij me?
Slow fashion draag je immers langer dan een seizoentje… de tijdloosheid van je kledij is belangrijk.

Eens je daaruit bent, lonken de mogelijkheden die tweedehands bieden.

Zo niet, dan kan een lokale handel zoals Maria’s corner je misschien verder helpen:   bestaat er een bio en fair versie van wat ik nodig heb?
In het slowfashion verhaal gaan je winkelier en de producenten nu een cruciale rol spelen.
Je winkelier informeert je, heeft tijd voor je, helpt je met passen en kiezen als je dat wenst.IMG_0421
En wat de producenten betreft : laat ons het voorbeeld geven van de producent van onze vegan sneakers.
Dit is een klein bedrijf waarvan 2 erg gemotiveerde Spanjaarden de spil zijn.
Macia, CEO, wetenschapper, ingenieur en hardcore duurzaamheidsdenker houdt zich dag en nacht bezig met de ontwikkeling van duurzame grondstoffen uit allerhande gerecycleerde materialen èn met de ontwikkeling van de schoen zelf. Daarnaast is alles wat hij ontwikkelt, ook opnieuw recycleerbaar.  Hij is het brein en treedt niet graag op de voorgrond.  Francisco (Fran) daarentegen,  is de salesmanager en het gezicht van het bedrijfje:  hij zet de sneakers in de markt.  Hij houdt zich op alle vlak aan de door henzelf opgelegde regels: zij produceren kleinschalig en slechts op vraag en geloven in het feit dat de klanten die hun sneakers willen, het nodige geduld zullen oefenen.
Wie durft dat nog aan in deze voorbij razende tijden, waar snelheid haast synoniem is voor efficiëntie en geduld meestal een saai begrip?

Dit is associatieve economie oftewel een productie die is afgesteld op de concrete vraag van de verbruiker.  En deze associatieve lijn wordt doorgetrokken tot in de winkel, waar klant en winkelier een actief en geëngageerd onderdeel worden van het gehele productieproces.  Deze manier van werken beïnvloedt de prijs zodanig dat de productie betaalbaar wordt.  Of om bij ons voorbeeld te blijven: voor 69 euro heb je een comfortabele, mooie en sterke sneaker, waar de aarde en ons leefklimaat, noch de makers hebben moeten voor boeten.
M.a.w. we hoeven geen koopvee te zijn, er zijn oplossingen!

Veel groeten,
Maria en Christine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe doen ze het?

C&A, H&M, Lidl, Aldi en waarschijnlijk nog andere kledingketens bieden regelmatig basics aan in biokatoen: T-shirts, babybodies, stramplers, beddengoed, damesslipjes…
Als winkelier kunnen wij deze artikelen bij onze producenten zelfs niet aankopen voor de prijs waaraan zij ze in hun winkels aanbieden!
Soms zijn de artikelen GOTS gelabeld, soms ook niet.
Wat betekent dit allemaal en hoe doen ze het? En waarom doen ze het?

Als je bijvoorbeeld ziet hoe H&M onlangs in opspraak kwam vanwege het ongehoord aantal ontslagen in hun werkplaatsen in het Zuiden omwille van arbeiders die – terecht- een beter loon eisten, vraag je je af wat die occasionele producten in biokatoen in hun winkels doen?  Zou dat uit ethische overwegingen zijn? Bekommernis om het klimaat en de aarde, de zienderogen slinkende watervoorraad in het Zuiden? Zorg voor de arbeiders?
greenwashing-ecologie-tiraillee-entre-ethique-et-business1Het principe van Greenwashing heeft zich door de jaren heen simultaan ontwikkeld met  alle mens- en milieuvriendelijke alternatieven op zowat alle terreinen van de economie.  De textielwereld, één van de meest vervuilende en mensonterende industrieën mag koploper zijn: opportunisme, goedkope publiciteit, imago oppoetsen, subsidies…
Het klimaat, de volksgezondheid, onze aarde, lucht en water worden efficiënt ingezet om nog meer verkocht te krijgen en aldus de productie nog meer op te voeren.

Tot zover het waarom.  Maar hoe kan een Aldi of Lidl bijvoorbeeld 2 biokatoenen damesslips aanbieden voor slechts 4 euro? (Fact!).
We gingen te rade bij GOTS, want die slips zijn vaak nog gelabeld ook, en als je weet hoe duur het labelvoeren is voor de producenten.
Het antwoord is eenvoudig: als 99,9% van je omzet afkomstig is van reguliere productie, dan weegt de duurdere prijs die je betaalt voor die 0,01% die je fair en bio en gelabeld aankoopt, niet door op je gemiddelde aankoopprijs en aldus ook niet op je verkoopprijs.
Ten tweede: als al je filialen in Europa op een bepaald moment inzetten op 1 of 2 artikelen, bv. een damesslip of een babybody, dan is de totale productie van die 1 of 2 artikelen nog steeds veel groter, en aldus goedkoper, dan wat je als kleinhandel in 1 keer aankoopt.
En een derde factor is dat die grote bedrijven geen prijsopgave vràgen aan een producent!  Ze bestellen bijvoorbeeld 10 000 slips en bepalen zelf hoeveel ze ervoor gaan betalen.  Indien een producent niet akkoord gaat, stappen ze meteen naar een andere – meestal gewoon de buur-  die het wel doet. Dit is de ongebreidelde macht die grote bedrijven hebben in delen van de wereld waar de armoede hoog is en de sociale bescherming laag.

Een ander fenomeen is dat grote bedrijven weliswaar een partij biokatoen aankopen, maar het hele verdere productieproces van het spinnen, verven, weven, breien, afwerken en confectioneren, gebeurt op dezelfde milieubelastende, mensonterende manier.  Zo’n bedrijf liegt niet eens als ze dan op hun folders en etiketten uitpakken met: 100% biokatoen!

Onnodig om hier een betoog te houden dat je bij Maria’s corner een andere wereld binnenstapt!  Het concept gaat ruimer dan alleen bio en fair textiel aanbieden, we ondersteunen ook de meest mens- en milieuvriendelijke filosofie die er is: àls je iets koopt, weet wàt je koopt, denk na of je het überhaupt nodig hebt, en zeer belangrijk: zal je aankoop je gelukkig maken?  En nog belangrijker: voor hoe lang?

Veel groeten,
Maria en Christine

 

Wat zijn solden echt?


Fast Fashion is het fenomeen dat winkelketens elke maand een geheel nieuwe modelijn aanbieden aan ‘betaalbare’ prijzen.

Fast Fashion wèrkt.  Meer zelfs:  Fast fashion is de norm geworden.
We ontwikkelen de drang om mateloos te kopen, want ons tevreden, voldane gevoel na een aankoop is maar van korte duur.
Onze onstilbare honger naar Fast Fashion wordt nog aangemoedigd doordat we als consument het jaar rond vlotjes van de ene soldenperiode naar de andere worden geloodst, met daar tussenin nog stunts zoals koppelverkopen,  2+1 gratis enz

waste-2“H&M is sitting on $4.3 billion worth of unsold stock”, konden we vorig jaar op verschillende sites lezen.
Wat doet zo’n bedrijf dan met zo’n gigantische overschotten?  Een optie was alvast om de kleren te verbranden en de vrijgekomen energie te recupereren!  Heerlijk groene oplossing of waanzin?

Als we even stilstaan bij de toestand van onze aarde, water en lucht en bij de miljoenen mensen die betrokken zijn bij de teelt van de grondstoffen en bij de productie van al die betaalbare, gesoldeerde en verbrande kledij, dan is er maar één goede oplossing voor de weerzin  en de schaamte die we voelen: bewuster kopen, duurzaam kopen en vooral minder kopen.

82984804PM008_BRITISH_RETAIDe macht om die hallucinante toestanden te stoppen ligt uiteindelijk bij de consument, die zijn/haar koopgedrag bewust kan aanpassen, alle reclame en opgeklopte slogans hoe goedkoop het wel is, ten spijt.  Alles heeft nu eenmaal een prijs, ook uitbuiting, destructie en roofbouw.

Hoe zit het dan in Maria’s corner, daar zijn het momenteel ook solden?
Tijdens het uitzoeken van onze producten zijn we niet alleen kritisch voor het mens- en milieuvriendelijke aspect tijdens de teelt en de productie, we denken ook grondig na over de hoeveelheden die we bestellen. Ook kleinschalige producenten hebben uiteraard soms ook hun quota vanaf wanneer een productie lonend wordt en dit beïnvloedt soms de verkoop naar de kleinhandel toe.  Andere producenten werken met standaardcollecties en voeren enkele jaren na mekaar hetzelfde gamma basics en tijdloze comfortkledij.

We hebben die laatste stuks en einde reeksen allemaal aan -25% gezet.  Waarschijnlijk geen zogenaamde ‘megakorting’ als je dit vergelijkt met de etalages in de stad.  Maar voor ons is het dat wel, want we hanteren dan ook geen ‘mega winstmarges’ die grotere kortingen toelaten!  Een eerlijke prijs is eerlijk vanaf de grondstof tot en met de consument.

We zijn blij als een klant geluk heeft en zijn/haar maat vindt in een eindereeksartikel. Dat is meegenomen voor de klant, maar ook voor ons:  wij krijgen plaats vrij en vooral nieuwe centen voor nieuwe aankopen van verantwoorde kledij en textiel.

 

Een geschenk waar iedereen wel bij vaart

Time is the sweetest gift” is niet voor niets de baseline bij Maria’s corner:  ook in deze eindejaarstijd waar onze consumptiedrang zowat op hol slaat, laten we onze baseline zegevieren.

Want wat is “a gift”, een geschenk, eigenlijk? Mogen we ervan uitgaan dat iederéén wel vaart bij wat we “een geschenk” noemen?  De ontvanger uiteraard en de schenker, want geven maakt gelukkig, maar ook de producent, de arbeiders, hun kinderen en familie, de verkoper, de planeet….

Een geschenk vinden waar iedereen wel bij vaart, vergt vaak een zoektocht, heeft een prijs, is zelden impulsief aangekocht en is beter geen morele verplichting.
De tijd die we gunnen aan de producenten en arbeiders om bio en fair te produceren, blijft dus ook lopen op het moment dat jij je geschenk kiest: bewust en doordacht.
En daar stopt het niet: de tijd blijft zijn prominente plaats innemen als we rekening houden met de bio-afbreekbaarheid van wat je schenkt.

biche-1144074__340Gelukkig kan de tijd zèlf ook gewoon een geschenk zijn, bijvoorbeeld vermomd als luisterend oor, als helpende hand, als gezelschap, als verdiepend gesprek…
Maar de vraag is: kan tijd ook een kerstboomgeschenkje zijn?  Wie een beetje creatief is weet dat wel te verpakken.  Een kaartje met “Goed voor…. ”  en bij puntje puntje puntje kan je vanalles invullen dat niets anders kost dan tijd:  een middagje wandelen, fietsen, helpen, babbelen…

En dan zijn er nog de wensen, àl die wensen!
Je kan ze oppervlakkig uitspreken omdat het “de tijd van het jaar” ervoor is.  Maar je kan er je tijd voor nemen en ècht wensen vanuit de diepte van je hart, erop vertrouwend dat minstens een stukje van je wens aankomt en waar wordt. Je wens wordt een geschenk!

Dat is in alle geval de manier waarop wij bij Maria’s corner wensen!
Vanuit ons hart wensen we warmte, liefde en vrede aan alle mensen van goede wil.  En ook aan alle mensen van minder goed wil, want deze hebben het eigenlijk nog meer nodig. 🙂

Maria en Christine