Prettige vakantie!

Beste mensen,

Een tijdje geleden dat je nog een nieuwsbrief ontving: laat ons zeggen dat we ‘goed bezig’ waren en dat er van schrijven ondertussen niets in huis gekomen is.

Ondertussen zijn we zover: straks om 18u. gaan we in jawel ‘zomerslaap’!
We houden enkele weken vakantie in huis, rond ons huis en dichtbij huis…

Slapen we dan vollédig?  Nee hoor!
We bereiden ondertussen de winter voor, we ontmoeten producenten en we knutselen mee aan de Week van de Fairtrade die doorgaat in oktober.

Vanaf 20 augustus kunnen we elkaar weer uitgerust en fris ontmoeten in Maria’s corner.  Met verhalen en met een mooi, nuttig, ecologisch en fair aanbod.

Graag wensen wij jullie een prettige en rustgevende vakantie toe!
Of iets meer wild voor wie aan actie toe is! 🙂

Groeten en tot een beetje later,

Maria en Christine

DSCN3125

 

 

 

Advertenties

Koopvee vs. actieve bewuste consumenten

Als je Maria’s corner binnenstapt, zie je een goed gevulde winkel met een rijk gevarieerd aanbod van bio en fair basics van o.a. ondergoed, sokken, truien, shirts, jeans, sneakers tot bed- bad- en keukentextiel.

Toch kan het zijn dat we jouw maat of jouw kleur niet of niet meer op voorraad hebben en dat we je even geduld vragen:  misschien moet je product nog gemaakt worden!
Het gevolg van één van de vele duurzaamheidsaspecten die we bij Maria’s corner hoog in het vaandel dragen: wij noch de producenten waar we mee samenwerken leggen gigantische voorraden aan.
Grote voorraden belasten onnodig het milieu en de mensen.  Er wordt kwistig met grondstoffen en water omgesprongen;  de prijzen worden weliswaar gedrukt door de omvang van de productie, maar uiteindelijk zijn het de boeren in het Zuiden en de textielarbeiders in sweatshops die de veel te goedkope enduser prijzen uitzweten.
Mode en modekleuren veranderen ook razendsnel en in ons huidig aankleedmodel – fast fashion genoemd-  worden er per seizoen ontzettend grote hoeveelheden kledij gewoonweg verbrand.
Als je over deze verspilling aan grondstoffen, water en lucht gaat nadenken, en je bent ook in staat om je er het menselijk leed bij te verbeelden, dan voel je je ziek worden!

Daartegenover staat slow fashion.  Maar we moeten alert blijven: slow fashion mag geen hol begrip zijn, geen trendy marketing truc die uiteindelijk moet verleiden om nog meer te kopen!

Slow fashion begint bij jezelf: wat heb ik nodig?
En ook:  hèb ik dat nodig?
In welke kledij voel ik me best?
Wat past best bij me?
Slow fashion draag je immers langer dan een seizoentje… de tijdloosheid van je kledij is belangrijk.

Eens je daaruit bent, lonken de mogelijkheden die tweedehands bieden.

Zo niet, dan kan een lokale handel zoals Maria’s corner je misschien verder helpen:   bestaat er een bio en fair versie van wat ik nodig heb?
In het slowfashion verhaal gaan je winkelier en de producenten nu een cruciale rol spelen.
Je winkelier informeert je, heeft tijd voor je, helpt je met passen en kiezen als je dat wenst.IMG_0421
En wat de producenten betreft : laat ons het voorbeeld geven van de producent van onze vegan sneakers.
Dit is een klein bedrijf waarvan 2 erg gemotiveerde Spanjaarden de spil zijn.
Macia, CEO, wetenschapper, ingenieur en hardcore duurzaamheidsdenker houdt zich dag en nacht bezig met de ontwikkeling van duurzame grondstoffen uit allerhande gerecycleerde materialen èn met de ontwikkeling van de schoen zelf. Daarnaast is alles wat hij ontwikkelt, ook opnieuw recycleerbaar.  Hij is het brein en treedt niet graag op de voorgrond.  Francisco (Fran) daarentegen,  is de salesmanager en het gezicht van het bedrijfje:  hij zet de sneakers in de markt.  Hij houdt zich op alle vlak aan de door henzelf opgelegde regels: zij produceren kleinschalig en slechts op vraag en geloven in het feit dat de klanten die hun sneakers willen, het nodige geduld zullen oefenen.
Wie durft dat nog aan in deze voorbij razende tijden, waar snelheid haast synoniem is voor efficiëntie en geduld meestal een saai begrip?

Dit is associatieve economie oftewel een productie die is afgesteld op de concrete vraag van de verbruiker.  En deze associatieve lijn wordt doorgetrokken tot in de winkel, waar klant en winkelier een actief en geëngageerd onderdeel worden van het gehele productieproces.  Deze manier van werken beïnvloedt de prijs zodanig dat de productie betaalbaar wordt.  Of om bij ons voorbeeld te blijven: voor 69 euro heb je een comfortabele, mooie en sterke sneaker, waar de aarde en ons leefklimaat, noch de makers hebben moeten voor boeten.
M.a.w. we hoeven geen koopvee te zijn, er zijn oplossingen!

Veel groeten,
Maria en Christine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe doen ze het?

C&A, H&M, Lidl, Aldi en waarschijnlijk nog andere kledingketens bieden regelmatig basics aan in biokatoen: T-shirts, babybodies, stramplers, beddengoed, damesslipjes…
Als winkelier kunnen wij deze artikelen bij onze producenten zelfs niet aankopen voor de prijs waaraan zij ze in hun winkels aanbieden!
Soms zijn de artikelen GOTS gelabeld, soms ook niet.
Wat betekent dit allemaal en hoe doen ze het? En waarom doen ze het?

Als je bijvoorbeeld ziet hoe H&M onlangs in opspraak kwam vanwege het ongehoord aantal ontslagen in hun werkplaatsen in het Zuiden omwille van arbeiders die – terecht- een beter loon eisten, vraag je je af wat die occasionele producten in biokatoen in hun winkels doen?  Zou dat uit ethische overwegingen zijn? Bekommernis om het klimaat en de aarde, de zienderogen slinkende watervoorraad in het Zuiden? Zorg voor de arbeiders?
greenwashing-ecologie-tiraillee-entre-ethique-et-business1Het principe van Greenwashing heeft zich door de jaren heen simultaan ontwikkeld met  alle mens- en milieuvriendelijke alternatieven op zowat alle terreinen van de economie.  De textielwereld, één van de meest vervuilende en mensonterende industrieën mag koploper zijn: opportunisme, goedkope publiciteit, imago oppoetsen, subsidies…
Het klimaat, de volksgezondheid, onze aarde, lucht en water worden efficiënt ingezet om nog meer verkocht te krijgen en aldus de productie nog meer op te voeren.

Tot zover het waarom.  Maar hoe kan een Aldi of Lidl bijvoorbeeld 2 biokatoenen damesslips aanbieden voor slechts 4 euro? (Fact!).
We gingen te rade bij GOTS, want die slips zijn vaak nog gelabeld ook, en als je weet hoe duur het labelvoeren is voor de producenten.
Het antwoord is eenvoudig: als 99,9% van je omzet afkomstig is van reguliere productie, dan weegt de duurdere prijs die je betaalt voor die 0,01% die je fair en bio en gelabeld aankoopt, niet door op je gemiddelde aankoopprijs en aldus ook niet op je verkoopprijs.
Ten tweede: als al je filialen in Europa op een bepaald moment inzetten op 1 of 2 artikelen, bv. een damesslip of een babybody, dan is de totale productie van die 1 of 2 artikelen nog steeds veel groter, en aldus goedkoper, dan wat je als kleinhandel in 1 keer aankoopt.
En een derde factor is dat die grote bedrijven geen prijsopgave vràgen aan een producent!  Ze bestellen bijvoorbeeld 10 000 slips en bepalen zelf hoeveel ze ervoor gaan betalen.  Indien een producent niet akkoord gaat, stappen ze meteen naar een andere – meestal gewoon de buur-  die het wel doet. Dit is de ongebreidelde macht die grote bedrijven hebben in delen van de wereld waar de armoede hoog is en de sociale bescherming laag.

Een ander fenomeen is dat grote bedrijven weliswaar een partij biokatoen aankopen, maar het hele verdere productieproces van het spinnen, verven, weven, breien, afwerken en confectioneren, gebeurt op dezelfde milieubelastende, mensonterende manier.  Zo’n bedrijf liegt niet eens als ze dan op hun folders en etiketten uitpakken met: 100% biokatoen!

Onnodig om hier een betoog te houden dat je bij Maria’s corner een andere wereld binnenstapt!  Het concept gaat ruimer dan alleen bio en fair textiel aanbieden, we ondersteunen ook de meest mens- en milieuvriendelijke filosofie die er is: àls je iets koopt, weet wàt je koopt, denk na of je het überhaupt nodig hebt, en zeer belangrijk: zal je aankoop je gelukkig maken?  En nog belangrijker: voor hoe lang?

Veel groeten,
Maria en Christine

 

Wat zijn solden echt?


Fast Fashion is het fenomeen dat winkelketens elke maand een geheel nieuwe modelijn aanbieden aan ‘betaalbare’ prijzen.

Fast Fashion wèrkt.  Meer zelfs:  Fast fashion is de norm geworden.
We ontwikkelen de drang om mateloos te kopen, want ons tevreden, voldane gevoel na een aankoop is maar van korte duur.
Onze onstilbare honger naar Fast Fashion wordt nog aangemoedigd doordat we als consument het jaar rond vlotjes van de ene soldenperiode naar de andere worden geloodst, met daar tussenin nog stunts zoals koppelverkopen,  2+1 gratis enz

waste-2“H&M is sitting on $4.3 billion worth of unsold stock”, konden we vorig jaar op verschillende sites lezen.
Wat doet zo’n bedrijf dan met zo’n gigantische overschotten?  Een optie was alvast om de kleren te verbranden en de vrijgekomen energie te recupereren!  Heerlijk groene oplossing of waanzin?

Als we even stilstaan bij de toestand van onze aarde, water en lucht en bij de miljoenen mensen die betrokken zijn bij de teelt van de grondstoffen en bij de productie van al die betaalbare, gesoldeerde en verbrande kledij, dan is er maar één goede oplossing voor de weerzin  en de schaamte die we voelen: bewuster kopen, duurzaam kopen en vooral minder kopen.

82984804PM008_BRITISH_RETAIDe macht om die hallucinante toestanden te stoppen ligt uiteindelijk bij de consument, die zijn/haar koopgedrag bewust kan aanpassen, alle reclame en opgeklopte slogans hoe goedkoop het wel is, ten spijt.  Alles heeft nu eenmaal een prijs, ook uitbuiting, destructie en roofbouw.

Hoe zit het dan in Maria’s corner, daar zijn het momenteel ook solden?
Tijdens het uitzoeken van onze producten zijn we niet alleen kritisch voor het mens- en milieuvriendelijke aspect tijdens de teelt en de productie, we denken ook grondig na over de hoeveelheden die we bestellen. Ook kleinschalige producenten hebben uiteraard soms ook hun quota vanaf wanneer een productie lonend wordt en dit beïnvloedt soms de verkoop naar de kleinhandel toe.  Andere producenten werken met standaardcollecties en voeren enkele jaren na mekaar hetzelfde gamma basics en tijdloze comfortkledij.

We hebben die laatste stuks en einde reeksen allemaal aan -25% gezet.  Waarschijnlijk geen zogenaamde ‘megakorting’ als je dit vergelijkt met de etalages in de stad.  Maar voor ons is het dat wel, want we hanteren dan ook geen ‘mega winstmarges’ die grotere kortingen toelaten!  Een eerlijke prijs is eerlijk vanaf de grondstof tot en met de consument.

We zijn blij als een klant geluk heeft en zijn/haar maat vindt in een eindereeksartikel. Dat is meegenomen voor de klant, maar ook voor ons:  wij krijgen plaats vrij en vooral nieuwe centen voor nieuwe aankopen van verantwoorde kledij en textiel.

 

Een geschenk waar iedereen wel bij vaart

Time is the sweetest gift” is niet voor niets de baseline bij Maria’s corner:  ook in deze eindejaarstijd waar onze consumptiedrang zowat op hol slaat, laten we onze baseline zegevieren.

Want wat is “a gift”, een geschenk, eigenlijk? Mogen we ervan uitgaan dat iederéén wel vaart bij wat we “een geschenk” noemen?  De ontvanger uiteraard en de schenker, want geven maakt gelukkig, maar ook de producent, de arbeiders, hun kinderen en familie, de verkoper, de planeet….

Een geschenk vinden waar iedereen wel bij vaart, vergt vaak een zoektocht, heeft een prijs, is zelden impulsief aangekocht en is beter geen morele verplichting.
De tijd die we gunnen aan de producenten en arbeiders om bio en fair te produceren, blijft dus ook lopen op het moment dat jij je geschenk kiest: bewust en doordacht.
En daar stopt het niet: de tijd blijft zijn prominente plaats innemen als we rekening houden met de bio-afbreekbaarheid van wat je schenkt.

biche-1144074__340Gelukkig kan de tijd zèlf ook gewoon een geschenk zijn, bijvoorbeeld vermomd als luisterend oor, als helpende hand, als gezelschap, als verdiepend gesprek…
Maar de vraag is: kan tijd ook een kerstboomgeschenkje zijn?  Wie een beetje creatief is weet dat wel te verpakken.  Een kaartje met “Goed voor…. ”  en bij puntje puntje puntje kan je vanalles invullen dat niets anders kost dan tijd:  een middagje wandelen, fietsen, helpen, babbelen…

En dan zijn er nog de wensen, àl die wensen!
Je kan ze oppervlakkig uitspreken omdat het “de tijd van het jaar” ervoor is.  Maar je kan er je tijd voor nemen en ècht wensen vanuit de diepte van je hart, erop vertrouwend dat minstens een stukje van je wens aankomt en waar wordt. Je wens wordt een geschenk!

Dat is in alle geval de manier waarop wij bij Maria’s corner wensen!
Vanuit ons hart wensen we warmte, liefde en vrede aan alle mensen van goede wil.  En ook aan alle mensen van minder goed wil, want deze hebben het eigenlijk nog meer nodig. 🙂

Maria en Christine

Dol op wol!

Wol is een beetje de chouchou in Maria’s corner!
Met het kouder worden zetten we het wollen ondergoed, de wollen truien en capes, en de wollen sokken extra in de kijker. Maar het hele jaar door vind je bij ons nuttige, wollen artikelen:  babybodies, -mutsjes, -dekentjes; trekkies (ideale sokken voor in wandelschoenen); wol voor de wellness; wollen dekbedden, dekens en kussens…

Wol is namelijk een natuurlijke, hernieuwbare en bio-afbreekbare grondstof met talloze kwaliteiten:

  • luchtdoorlatend door de fijne kroeshaartjes en isolerend tegen zowel koude als warmte.  O.a. heel interessant voor babies en kleine kinderen die hun lichaamstemperatuur nog niet zelf op peil kunnen houden.
  • een heel groot absorptievermogen.  Wol neemt vocht op en ‘ademt’ het weer uit.  Denk aan het wollen ondergoed en de wollen sokken die nooit geurtjes afgeven!
  • zelfreinigend, bacterieënwerend en vuilafstotend door het wolvet (lanoline). Wol hoeft minder vaak gewassen te worden dan gelijk welk ander textiel.
  • doordat wol lucht ventileert en vocht absorbeert, kunnen schimmels noch de huisstofmijt erin gedijen. Denk aan dekbedden en kussens en natuurlijk aan allergieën…

45266922_2175819896009956_3686688940636504064_nWe moeten wel voor ogen houden dat de meeste wol die op de reguliere markt aanwezig is, een nevenproduct is van de vleesindustrie.
Ook mogen we niet blind zijn voor de gruwelijke praktijken die vaak gepaard gaan met het scheren van de wol zoals  mulesing, waarbij men systematisch de huid rond de anus van het schaap wegsnijdt om dodelijke infecties te voorkomen.
Weet ook dat in de reguliere handel wol vaak vermengd wordt met veel goedkopere synthetische grondstoffen en volledig conform de wet toch het befaamde wolkeurmerk mag dragen.

Als onderneming die duurzaamheid en ethiek wil uitdragen, zijn we dus heel alert met welke producenten we samenwerken.
De wol van onze kleinschalige producenten is omwille van de hogere kosten weliswaar niet altijd bio-gecertificeerd, maar we weten dat hun schapen verantwoorde voeding en voldoende leefruimte krijgen en dat chemische bestrijdingsmiddelen uit den boze zijn.  Kortom, voor onze producenten zijn schapen gerespecteerde bondgenoten die de mens warm en gezond houden.

Net zoals bij alle textiel in Maria’s corner, gebeuren ook de verdere productieprocessen zoals het wassen, verven, spinnen, weven, breien en confectioneren volgens de voorschriften van de duurzame en fairtrade handel.
De rest is aan jou, als consument:  wol gaat nl. ca. 80 jaar mee, dus wanneer je zowel goed voor je wol als goed voor jezelf zorg draagt*, heb je met wol één van de meest duurzame textielgrondstoffen die ze zijn. 🙂

Groeten,
Maria en Christine

* De meeste wol is machinewasbaar op wolwasprogramma met een zacht wolwasmiddel. Zo weinig mogelijk wringen en plat drogen zijn aan te bevelen. Sommige wol mag mee met de gewone was tot 40°C (gewoon eens vragen aan ons)

 

Een subtiel en duurzaam geluksgevoel.

Waar kiezen en kopen een fysieke en bewuste ervaring is!”
Naast het gegeven dat alle producten bio en fair zijn, is dit de baseline van Maria’s corner.
Altijd en overal ben je je toch wel bewust van wat je kiest en koopt, fronst een sceptische  klant.
Dat zouden we misschien graag denken!
Kiezen en kopen is een proces dat in gang gezet, gestuurd en gevoed wordt door een mix van rationele en emotionele factoren.
Rationeel denken we bijvoorbeeld : wat heb ik nodig? Hèb ik dit nodig? Past dit in mijn budget?
Het emotionele wezen, dat we òòk zijn, maakt dat we bijvoorbeeld iets mooi of koddig vinden, of laat ons denken dat een aankoop ons dolgelukkig zal maken.
Vastomlijnd is het allemaal niet: verstand en hart kunnen tegelijkertijd zowel elkaars tegenpolen zijn, als de perfecte brothers in arms.

Het kopen om te kopen, het ondoordacht kopen, het kopen als drang,… maakt dat de koper niet erg lang tevreden zal zijn over zijn/haar aankoop. De hunker naar meer loert om de hoek, want het uitsluitend materiële aspect van de aankoop, biedt zelden langdurige voldoening.   Check onze dolgedraaide consumptiemaatschappij.

De fijne ervaring die kan gepaard gaat met het kiezen en kopen van een product, gaat meestal samen met de tijd die je ervoor neemt:  het kijken, het voelen, het passen, de kennis rond de grondstoffen en/of de productieprocessen, het bio en fair verhaal dat erachter steekt, de voeling met de winkelier, een opinie kunnen vragen, de sfeer, het contact met andere klanten in de winkel…
Dit zijn kleine, immateriële waarden: geen enkele hoeft, ze kunnen gewoon.
Wie er weet van te genieten, ervaart een natuurlijke meerwaarde bij zijn/haar aankoop:  zij of hij gaat met méér naar huis dan met een onderhemd, een trui of een kussen! Het subtiele geluksgevoel dat gepaard gaat met de aankoop, is diep en duurzaam en maakt dat de aankoop voor lange tijd zal gekoesterd worden.

Veel groeten,
Maria en Christine

Nog dit: bereid je voor op een sportief en kunstzinnig Maria’s corner weekend!

Nu zondag: Maria’s corner sponsort de Kortrijkse Trage Wegen Wandeltocht.
Tegen traag, natuur en wandelen zeggen we JA!
Wandel mee en ontvang een mooi waardevol bio en fair cadeau van Maria’s corner!

36836405_2024830234227895_6161092206284242944_n

 

Het hele weekend: allen welkom bij Maria’s corner (de andere deur!) voor de fantastische tentoonstelling van Lieven Dermaut.  Een glimp in de wondere wereld van Maria’s vader!

KUNST_WERKT-KBB-Website_Banner-2