Hoe doen ze het?

C&A, H&M, Lidl, Aldi en waarschijnlijk nog andere kledingketens bieden regelmatig basics aan in biokatoen: T-shirts, babybodies, stramplers, beddengoed, damesslipjes…
Als winkelier kunnen wij deze artikelen bij onze producenten zelfs niet aankopen voor de prijs waaraan zij ze in hun winkels aanbieden!
Soms zijn de artikelen GOTS gelabeld, soms ook niet.
Wat betekent dit allemaal en hoe doen ze het? En waarom doen ze het?

Als je bijvoorbeeld ziet hoe H&M onlangs in opspraak kwam vanwege het ongehoord aantal ontslagen in hun werkplaatsen in het Zuiden omwille van arbeiders die – terecht- een beter loon eisten, vraag je je af wat die occasionele producten in biokatoen in hun winkels doen?  Zou dat uit ethische overwegingen zijn? Bekommernis om het klimaat en de aarde, de zienderogen slinkende watervoorraad in het Zuiden? Zorg voor de arbeiders?
greenwashing-ecologie-tiraillee-entre-ethique-et-business1Het principe van Greenwashing heeft zich door de jaren heen simultaan ontwikkeld met  alle mens- en milieuvriendelijke alternatieven op zowat alle terreinen van de economie.  De textielwereld, één van de meest vervuilende en mensonterende industrieën mag koploper zijn: opportunisme, goedkope publiciteit, imago oppoetsen, subsidies…
Het klimaat, de volksgezondheid, onze aarde, lucht en water worden efficiënt ingezet om nog meer verkocht te krijgen en aldus de productie nog meer op te voeren.

Tot zover het waarom.  Maar hoe kan een Aldi of Lidl bijvoorbeeld 2 biokatoenen damesslips aanbieden voor slechts 4 euro? (Fact!).
We gingen te rade bij GOTS, want die slips zijn vaak nog gelabeld ook, en als je weet hoe duur het labelvoeren is voor de producenten.
Het antwoord is eenvoudig: als 99,9% van je omzet afkomstig is van reguliere productie, dan weegt de duurdere prijs die je betaalt voor die 0,01% die je fair en bio en gelabeld aankoopt, niet door op je gemiddelde aankoopprijs en aldus ook niet op je verkoopprijs.
Ten tweede: als al je filialen in Europa op een bepaald moment inzetten op 1 of 2 artikelen, bv. een damesslip of een babybody, dan is de totale productie van die 1 of 2 artikelen nog steeds veel groter, en aldus goedkoper, dan wat je als kleinhandel in 1 keer aankoopt.
En een derde factor is dat die grote bedrijven geen prijsopgave vràgen aan een producent!  Ze bestellen bijvoorbeeld 10 000 slips en bepalen zelf hoeveel ze ervoor gaan betalen.  Indien een producent niet akkoord gaat, stappen ze meteen naar een andere – meestal gewoon de buur-  die het wel doet. Dit is de ongebreidelde macht die grote bedrijven hebben in delen van de wereld waar de armoede hoog is en de sociale bescherming laag.

Een ander fenomeen is dat grote bedrijven weliswaar een partij biokatoen aankopen, maar het hele verdere productieproces van het spinnen, verven, weven, breien, afwerken en confectioneren, gebeurt op dezelfde milieubelastende, mensonterende manier.  Zo’n bedrijf liegt niet eens als ze dan op hun folders en etiketten uitpakken met: 100% biokatoen!

Onnodig om hier een betoog te houden dat je bij Maria’s corner een andere wereld binnenstapt!  Het concept gaat ruimer dan alleen bio en fair textiel aanbieden, we ondersteunen ook de meest mens- en milieuvriendelijke filosofie die er is: àls je iets koopt, weet wàt je koopt, denk na of je het überhaupt nodig hebt, en zeer belangrijk: zal je aankoop je gelukkig maken?  En nog belangrijker: voor hoe lang?

Veel groeten,
Maria en Christine

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s